Hielprik en gehoortest

Hielprik

hielprikIn de eerste week na de geboorte van je kind wordt wat bloed afgenomen uit de hiel van de baby. In een laboratorium wordt dit bloed onderzocht op een aantal zeldzame, maar ernstige stofwisselingsziekten. Snelle opsporing van deze aandoeningen kan zeer ernstige schade in de lichamelijke en/of geestelijke ontwikkeling van je baby voorkomen of beperken. De aandoeningen zijn niet te genezen, maar wel goed te behandelen,
bijvoorbeeld met medicijnen of een dieet. Een screener van Icare komt bij je thuis voor de hielprik.

Gehoortest

Voor de ontwikkeling van jouw baby is een goed gehoor belangrijk. Kinderen die niet goed horen, kunnen problemen krijgen met de ontwikkeling van taal en spraak. En het niet goed kunnen praten en verstaan van anderen, kan weer gevolgen hebben voor het leren en voor de emotionele en sociale ontwikkeling van een kind.
Bij pasgeboren baby’s kan met een gehoortest een eventueel gehoorverlies vroeg worden ontdekt. Hoe eerder dit gebeurt, hoe sneller de behandeling kan beginnen. Dit is gunstig voor de taalspraakontwikkeling.
Bij de gehoortest krijgt jouw baby een zacht dopje in het oor. Door dit dopje klinkt een zacht ratelend geluidje. Het dopje is verbonden met een meetapparaat. Dit apparaatje meet het gehoor van uw baby. De test duurt enkele minuten en doet geen pijn. Meestal slaapt de baby gewoon door. Na de test krijg je meteen de uitslag. De gehoortest kan nog tweemaal worden herhaald als dat nodig is. Meestal wordt de gehoorscreening tegelijker-tijd met de hielprik aangeboden, tussen de vier en zeven dagen na de geboorte.
gehoortest

Klik hier voor de folder over de hielprik en gehoorscreening